Education Admin, Fndns & Psych (EDUA)
A study of the extensive knowledge of lifespan development and its importance for adult education practitioners. With a focus on development, learning and change, emphasis is placed on the importance of context and individual differences in adult learning.
An introduction to the field of Education from a local and global perspective. Attention will be given to historical movements in adult education, philosophical perspectives, participation and motivation, transformative perspectives on adult learning, and current and future perspectives on adult education. Not to be held with EDUA 5300.
Equiv To: EDUA 5300
An introduction to the theory and practice of program planning in adult education. Attention is given to the context in which learning is to take place, the structuring of adult learning opportunities, and the logistics of successful programming.
A study of theoretical and practical aspects of facilitation in adult education.
Étude des concepts théoriques reliés à la nature de l'apprentissage et du développement en milieu scolaire, ou autre, et des pratiques qui en découlent.
Attributes: Université de Saint-Boniface
Étude des principes de base du développement humain et de leur importance dans l'établissement de procédés efficaces de communication en classe. Étude d'un développement normal et des problèmes communs en éducation.
Attributes: Université de Saint-Boniface
Initiation à l'étude des besoins des enfants nécessitant une approche spéciale qui leur permet de se développer au maximum de leur potentiel. Examen particulier du rôle de l'enseignante ou de l'enseignant en vue d'identifier et de combler ces besoins.
Attributes: Université de Saint-Boniface
Étude de l'interaction entre l'enfant et son entourage. Analyse particulière de l'influence des parents, des adultes, des frères et des sœurs et de l'école sur l'évolution psychologique, affective, sociale et morale de l'enfant.
Attributes: Université de Saint-Boniface
Étude des approches et des pratiques visant à répondre aux besoins diversifiés de tous les élèves, incluant les méthodes et les ressources disponibles pour inclure tous les élèves dans les classes et les écoles régulières.
Attributes: Université de Saint-Boniface
Etude du système scolaire canadien et manitobain, dans le contexte d'une société diversifiée. Ce cours vise, dans un premier temps, à faire prendre conscience des enjeux historique, philosophique, sociologique et transculturel liés à l'enseignement. Dans un deuxième temps, il amènera les étudiantes et étudiants à comprendre le role de l'enseignant et de l'enseignante au sein de l'organisation du point de vue professionnel, légal et administratif.
The purpose of the course is to explore with teacher candidates the ways in which schooling and teachers work is shaped by, and shapes, particular administrative, social, political, economic, historical, legal, organizational, and professional contexts. May not be held with EDUA 2810.
Equiv To: EDUA 2810
An examination of educational ideas and practices that are often contested in the context of a diverse society. The course also focuses on understanding schooling through historical, philosophical, sociological, and cross-cultural perspectives. May not be held with EDUA 1810.
Equiv To: EDUA 1810
Théorie et application pratique dans la préparation, l'utilisation et l'interprétation de tests composés par les instituteurs et les institutrices; utilisation et interprétation de divers types de tests standards; techniques de statistiques connexes.
Attributes: Université de Saint-Boniface
Analyse des principes fondamentaux qui gouvernent l'élaboration des programmes scolaires et étude de l'application de ces principes à certains programmes actuels.
Equiv To: EDUA 3020
Attributes: Université de Saint-Boniface
Initiation à l'étude de certains troubles perçus dans le développement des élèves. Étude du rôle de l'enseignante ou de l'enseignant dans le dépistage de ces troubles et application de programmes particuliers de rééducation.
Attributes: Université de Saint-Boniface
Applications pédagogiques des ordinateurs. Exploitation des logiciels, des progiciels et des didactiques applicables à l'enseignement.
Attributes: Université de Saint-Boniface
Étude des expériences sensorimotrices et des étapes de la communication prélinguistique et linguistique allant de l'expression vocale au développement syntaxique. Appréciation de l'importance de l'environnement linguistique et de la cognition dans le développement, l'acquisition et l'apprentissage de la langue première. Analyse particulière du développement d'une langue seconde aux niveaux préscolaire et primaire en immersion. Il est préférable mais non obligatoire de suivre le EDUA 2011 au préalable.
Attributes: Université de Saint-Boniface
Les écoles accueillent un grand nombre d'élèves provenant de groupes sociaux marginalisés selon, entre autres, leur race, leur ethnie, leur langue maternelle, leur religion, leur orientation sexuelle ou leur statut socioéconomique. Étude de la question de la diversité culturelle, prise dans un sens large, dans le contexte de l'enseignement. Acquisition des connaissances ainsi que des attitudes et des stratégies nécessaires pour favoriser l'équité et la qualité des apprentissages des élèves, peu importe leurs antécédents, leurs particularités ou leurs circonstances.
Développement de l'habileté à faire le lien entre la pratique et la théorie et à mettre en oeuvre une gestion efficace de sa pratique pédagogique. On ne peut se faire créditer EDUA 3305 et l'ancien EDUA 3303.
Mutually Exclusive: EDUA 3303
Introduction aux perspectives culturelles autochtones et métisses en contexte scolaire : dimensions historique, anthropologique, éthique et pédagogique. Développement de compétences professionnelles relatives a l'enseignement dans un environnement autochtone et métis.
Analyse d'expériences vécues lors du stage pratique menant à une prise de conscience de son propre style d'enseignement.
A study of fundamental issues, philosophies, and models of Indigenous education. Within a multi-modal and interactive setting, cultural, spiritual, social, and political perspectives regarding Indigenous education will be critically explored. May not be held with the former EDUA 1500 or the former EDUA 3400.
Equiv To: EDUA 1500, EDUA 3400
Theory and practical applications related to understanding the complexities of culture, race, ethnicity, social inequality in classrooms, focusing on Indigenous groups, immigration, and the needs of students in culturally diverse classrooms. May not be held with EDUA 1540.
Equiv To: EDUA 1540
This course provides a foundation for introducing teacher candidates to the impact of childhood trauma and the educator’s ongoing role as they support students’ academic and social- emotional development. May not be held with EDUA 3502 when titled "An Introduction to Childhood Trauma and Its Impact in the Classroom."
Mutually Exclusive: EDUA 3502
Topics will vary depending on the needs and interests of students, and will include specialized topics in educational administration and foundations.
Topics will vary depending on the needs and interested of teacher candidates, and will include specialized topics in educational psychology not studied in regular program courses.
Mutually Exclusive: EDUA 3422
Examination of the theory and practice of moral and religious education, including curricular and pedagogical issues in both humanistic and religious perspectives. May not be held with EDUA 1510.
Equiv To: EDUA 1510
Theory and practical applications are stressed in the preparation, use, and interpretation of various approaches to assessing student learning. May not be held with EDUA 1502.
Equiv To: EDUA 1502
The purpose of this course is to help teacher candidates increase their awareness, understanding and proficiency in communication and interpersonal relationships. Emphasis in this course is on the integration of theory, research and practice in the areas of communication and interpersonal relationships in schools. May not be held with EDUA 1550.
Equiv To: EDUA 1550
Étude des aspects historique, démographique, culturel, linguistique, identitaire et des approches pédagogiques qui encadrent le phénomène de l'éducation française en milieu minoritaire au Manitoba (écoles d'immersion et écoles françaises).
An examination of concepts and issues related to meeting the diverse needs of all students, including methods and resources that respond to diversity in classrooms and schools. May not be held with EDUA 2800.
Equiv To: EDUA 2800
A study of the basic concepts, tasks and processes of administration as they apply to education. Not to be held with EDUA 5011.
Equiv To: EDUA 5011
Étude des concepts, des tâches et des processus de l'administration tels qu'ils s'appliquent à l'éducation. On ne peut se faire créditer le EDUA 5011.
Equiv To: EDUA 5010
Attributes: Université de Saint-Boniface
This course will involve an examination of the form, functioning and organizational aspects of schooling through the lenses of legislation, policy, and public expectations. Students will gain an understanding of The Public Schools Act and The Education Administration Act (and associated Regulations), as well as other pertinent statutes, and their individual and collective application to, and impact upon, the work of school personnel in Manitoba. May not be held for credit with EDUA 5080 where title is "Legal and Administrative Aspects of Schools for Clinicians".
Mutually Exclusive: EDUA 5080
This course focuses on the concept of educational leadership and its relevance to the organization of schooling (primarily public schooling) in Manitoba and the lives of those people (students, teachers, parents, administrators etc.) most closely associated with school. May not be held with EDUA 5080 when titled "Educational Leadership".
Mutually Exclusive: EDUA 5080
An examination of approaches to curriculum design. Influences on the design process, and aspects of implementation. Emphasis is given to teacher participation in creating curriculum. Not to be held with EDUA 5021.
Equiv To: EDUA 5021
Étude des différentes approches d'élaboration de curriculum, des facteurs qui en influencent le processus d'élaboration et des aspects de l'implantation. Participation de l'enseignant ou de l'enseignante à l'élaboration du curriculum. On ne peut se faire créditer le EDUA 5021.
Equiv To: EDUA 5020
Attributes: Université de Saint-Boniface
A study of basic patterns of organization and the administrator's role in educational institutions. The focus is on decision making, communicating, planning and evaluating in educational institutions. Not to be held with EDUA 5031.
Equiv To: EDUA 5031
Étude des modes fondamentaux d'organisation et du rôle de l'administration au sein d'un établissement scolaire. Attention particulière accordée à la prise de décision, à la communication, à la planification et à l'évaluation. On ne peut se faire créditer le EDUA 5031.
Equiv To: EDUA 5030
Attributes: Université de Saint-Boniface
An examination of the administrator's relationships with other personnel in education, with emphasis on personnel policy, staff development and motivation. Not to be held with EDUA 5041.
Equiv To: EDUA 5041
Étude des rapports de l'administratrice ou de l'administrateur avec le personnel, en mettant l'accent sur la politique de gestion, le perfectionnement et la motivation du personnel. On ne peut se faire créditer le EDUA 5041.
Equiv To: EDUA 5040
Attributes: Université de Saint-Boniface
An analysis of theoretical models of instruction and supervision and their application in education. Not to be held with EDUA 5061.
Equiv To: EDUA 5061
Étude des modèles théoriques d'enseignement et de supervision et de leur application dans la pratique. On ne peut se faire créditer le EDUA 5061, EDUA 5060.
Equiv To: EDUA 5060
Attributes: Université de Saint-Boniface
Étude des théories et des recherches en sciences du comportement et en sciences sociales qui ont trait au comportement des individus et des groupes dans une structure organisationnelle. Analyse de la portée de ces théories et recherches par rapport à l'administration des établissements scolaires. On ne peut se faire créditer le EDUA 5071.
Equiv To: EDUA 5070
Attributes: Université de Saint-Boniface
An opportunity to examine the theoretical bases for, and application of, recent or emerging developments in educational administration.
Étude des fondements théoriques et de l'application pratique des développements récents et des nouveaux courants en administration scolaire.
Equiv To: EDUA 5080
Attributes: Université de Saint-Boniface
A continuation of certain topics of EDUA 5080 to extend and develop studies previously undertaken in these areas.
Prolongement de l'étude de certains sujets abordés dans le EDUA 5081 en vue d'approfondir les études entreprises dans ces domaines.
Equiv To: EDUA 5090
Attributes: Université de Saint-Boniface
An analysis of issues in the administration of educational organizations. Not to be held with EDUA 5101.
Equiv To: EDUA 5101
Étude de sujets d'importance en administration scolaire. Le contenu variera d'annéeé en année, il sera donc possible de se faire créditer ce cours plus d'une fois. On ne peut se faire créditer le EDUA 5101 (EDUA 5100).
Equiv To: EDUA 5100
Attributes: Université de Saint-Boniface
Readings and research in selected areas of the study of education.
An opportunity to examine the theoretical bases for, and application of, recent or emerging developments in educational foundations.
An examination of educational issues and practices in other countries, especially those of the third world. Emphasis will be given to teaching and administration in developing countries.
Étude de problèmes particuliers auxquels les minorités culturelles font face dans le milieu scolaire. On ne peut se faire créditer le EDUA 5241.
Equiv To: EDUA 5240
Un examen de la nature du développement soical au Canada dans le cadre d'un société multiraciale. Étude des questions de relations intergroupes, de politiques en matière d'immigration, de cohésion ethnique, et de tensions découland de l'intégration versus l'assimilation en rapport avec l'histoire de l'éducation au Canada. On ne peut se faire créditer EDUA 5251.
This course explores the various historical, political, and social struggles facing lesbian, gay, bisexual, trans*, two-spirit, and queer (LGBT2Q) people in educational contexts and their communities. The course explores LGBT2Q experiences with, and concerns relating to, policy, curriculum, administration, school experience, support, pedagogy, and community organizations. Students in this course will learn strategies for making their learning environments more inclusive of gender and sexuality diversity. May not be held with EDUA 5080 when titled "LGBTQ Issues in Education & Community" or "Gender and Sexual Diversity in Education and Community."
Mutually Exclusive: EDUA 5080
Ce cours offre aux intervenants en milieu scolaire (enseignants, conseillers, etc.) une introduction à la dramathérapie, y compris son histoire, ses processus clés et le choix des approches courantes.
Emphasis will be on the development of counselling skills such as attending and listening, reflection of content and feelings, feedback and self-disclosure, focusing and summarization. This course is evaluated on a pass/fail basis. May not to be held with EDUA 5481. While students from other departments including Psychology and Social Work can enrol in this course, priority will be given to Education students.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisite or co-requisite: EDUA 5500 or EDUA 5501.
Equiv To: EDUA 5481
Acquisition de techniques de counselling telles que l'attention et l'écoute, le reflet du contenu et des émotions, la rétroaction et la révélation de soi, la focalisation et le résumé. On ne peut se faire créditer le EDUA 5481 et EDUA 5480. Une note de réussite ou échec sera attribuée pour ce cours.
Equiv To: EDUA 5480
Attributes: Université de Saint-Boniface
A field-based counselling situation for students to apply counselling skills under qualified professionals in the field, and supported by university instructors. This course is evaluated on a pass/fail basis. Enrolment limited. Not to be held with EDUA 5491.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisite or co-requisite: [EDUA 5500 or EDUA 5501] and [EDUA 5480 or EDUA 5481 (P)].
Equiv To: EDUA 5491
Situation réelle de counselling où les étudiantes et les étudiants auront l'occasion, sous la supervision de professionnels compétents et avec l'appui de leur professeur ou de leur professeure, de mettre en pratique les techniques de counselling qu'ils ont apprises. Une note de réussite ou échec sera attribuée pour ce cours. On ne peut se faire créditer le EDUA 5491et EDUA 5490.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Préalables ou concomitants: EDUA 5501 ou EDUA 5500 ou EDUA 5481 ou EDUA 5480 ou l'autorisation de la professeure ou du professeur.
Equiv To: EDUA 5490
Attributes: Université de Saint-Boniface
A study of the philosophy and theories of counselling, issues in school and community-based settings. May not to be held with EDUA 5501.
Equiv To: EDUA 5501
Étude de la philosophie et des théories du counselling. Sujets importants en orientation et en counselling scolaires. On ne peut se faire créditer le EDUA 5501.
Equiv To: EDUA 5500
Attributes: Université de Saint-Boniface
An examination of the role and functions of the counsellor in the elementary school. Not to be held with EDUA 5511.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisite or co-requisite: EDUA 5500 or EDUA 5501.
Equiv To: EDUA 5511
Examen du rôle et des fonctions de la conseillère ou du conseiller dans une école élémentaire. On ne peut se faire créditer EDUA 5511 et EDUA 5510.
Equiv To: EDUA 5510
In this course, participants will be introduced to the Codes of Ethics for counsellors. Major ethical issues related to the following topics will be discussed: informed consent, confidentiality, record-keeping, boundary issues, training and competence, clinical supervision and multicultural and diversity issues. Participants will get an opportunity to practice various ethical decision-making models.
Introduction au code de déontologie des conseillères et des conseillers. Discussion des problématiques morales en lien avec les sujets suivants: consentement libre et éclairé, confidentialité, tenue des dossiers, respect des limites, formation et compétence, supervision clinique, multiculturalisme et diversité. Possibilité de mettre en pratique des modèles de prise de décision. On ne peut se faire créditer le EDUA 5521 (EDUA 5520).
Equiv To: EDUA 5520
A study of counselling as related to secondary-school practice. Emphasis on the secondary-school counsellor's role and functions. Examination of the various counsellor services: educational, orientation, staff, etc. Not to be held with EDUA 5531.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisite or co-requisite: EDUA 5500 or EDUA 5501.
Equiv To: EDUA 5531
Étude du counselling au secondaire. Rôle et fonctions de la conseillère ou du conseiller à l'école secondaire. Étude des divers services offerts par le conseiller: Éducation, orientation, personnel, etc. On ne peut se faire créditer EDUA 5531 et EDUA 5530.
Equiv To: EDUA 5530
Attributes: Université de Saint-Boniface
A study of groups, group leadership and related skill development, especially as related to a counsellor's functioning in the schools and community-based settings. May not to be held with EDUA 5541.
Equiv To: EDUA 5541
Étude des groupes, de l'animation de groupe et de l'acquisition des compétences connexes, particulièrement en ce qui a trait à la fonction de la conseillère ou du conseiller en milieu scolaire. On ne peut se faire créditer le EDUA 5541 et EDUA 5540.
Equiv To: EDUA 5540
Attributes: Université de Saint-Boniface
A study of interpersonal relationships. A laboratory approach is used to increase the personal sensitivity of the participants to people. Particularly suitable for teachers, school administrators, and other professionals. Not to be held with EDUA 5551.
Equiv To: EDUA 5551
Étude des relations interpersonnelles. Approche de type laboratoire visant à augmenter la sensibilité personnelle des étudiantes et des étudiants aux autres personnes. Cours qui s'adresse particulièrement au personnel enseignant, administratif et professionnel en milieu scolaire. On ne peut se faire créditer le EDUA 5551.
Equiv To: EDUA 5550
Attributes: Université de Saint-Boniface
A study of human sexuality and family relationships. Consideration is given to research findings, teaching resources and the methods, development, and cooperation with home and community. Not to be held with EDUA 5571.
Equiv To: EDUA 5571
Étude de la sexualité humaine et des relations familiales, axée sur les résultats de la recherche, les ressources et les méthodes pédagogiques, le développement, ainsi que la collaboration avec les membres de la famille et la collectivité. On ne peut se faire créditer le EDUA 5571.
Equiv To: EDUA 5570
Attributes: Université de Saint-Boniface
Study and application of theories of career development, occupational choice, and decision making; evaluation and design or self-knowledge programs in counselling for decision. Not to be held with EDUA 5581.
Equiv To: EDUA 5581
Étude et application des théories sous-tendant l'orientation de carrières, le choix de carrière et la prise de décision; évaluation et conception de programmes de connaissance de soi aux fins de prises de décision dans une contexte de counselling. On ne peut se faire créditer le EDUA 5581.
A study of work, local employment, and training; analysis of career information; evaluation and design of career resource centres; a development study of career education.
Étude du marché du travail, de la situation locale de l’emploi, et de la formation; analyse de l’information sur les carrières; évaluation et conception de centres d’information sur les carrières; étude de l’éducation qui mène vers le choix d’une carrière. On ne peut se faire créditer EDUA 5590.
Equiv To: EDUA 5590
Survol des préoccupations dans le domaine de l'éducation inclusive. Étude des barrières à l'inclusion en ce qui concerne les lois, la pédagogie, les attitudes et les organisations, de même que les modalités d'inclusion exemplaires. On ne peut se faire créditer le EDUA 5601.
Equiv To: EDUA 5600
Attributes: Université de Saint-Boniface
A survey course for educators interested in inclusive education- legislative, pedagogical, attitudinal and systemic barriers to inclusion and exemplary inclusive provisions are covered. Topics include SRV, the organization and implementation of inclusive classroom, school-wide, and community supports. May not be held with the former EDUA 5600 or EDUA 5601.
Equiv To: EDUA 5600, EDUA 5601
The topic of trauma and how it impacts a child’s academic and social-emotional state is a critical issue in inclusive classrooms. This course will explore the long-lasting impacts of trauma and introduce an attachment based, trauma informed intervention designed to meet the complex needs of vulnerable children in their classrooms. The course will be beneficial to classroom teachers, learning support teachers, counsellors, and administrators. May not be held with EDUA 5730 when titled "Working with Vulnerable Children: An Introduction to Trauma Care."
Mutually Exclusive: EDUA 5730
An examination of alternative and augmented communication issues, services, supports, and inclusive teaching and learning strategies.
Examen des problématiques liées à la communication alternative et augmentée, des services, des ressources, de l'enseignementinclusif et des stratégies d'apprentissage. On ne peut se faire créditer EDUA 5621 et EDUA 5620.
Equiv To: EDUA 5620
Étude des modalités d'évaluation basées sur le curriculum et sur le fonctionnement de la classe en vue de guider l'instruction des élèves éprouvant des difficultés d'apprentissage et de comportement en contexte d'inclusion. On ne peut se faire créditer le EDUA 5631 et EDUA 5630.
Equiv To: EDUA 5630
Attributes: Université de Saint-Boniface
An examination of curriculum-based and classroom-based assessment to guide the instruction of students experiencing learning or behavioral difficulties in inclusive classrooms. May not be held with the former EDUA 5630 or EDUA 5631.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Pre- or corequisites: EDUA 5602 (or the former EDUA 5600) or EDUA 5601 or equivalent.
Equiv To: EDUA 5630, EDUA 5631
An examination of the practices for supporting students from preschool until they transition into adulthood, including the nature of support services and an analysis of factors influencing program development and effectiveness. May not be held with the former EDUA 5640 or the former EDUA 5650.
Mutually Exclusive: EDUA 5640, EDUA 5650
This course will examine how FASD and other neuro-behavioural/developmental conditions are diagnosed, and their associated learning and behavioural characteristics. Theoretical academic frameworks and educational strategies to optimize students' success in the classroom also will be explored. May not be held with the former EDUA 5770.
Equiv To: EDUA 5770
Étude des modalités d'évaluation basées sur le curriculum et sur le fonctionnement de la classe en vue de guider l'instruction des élèves éprouvant des difficultés d'apprentissage et de comportement en contexte d'inclusion. On ne peut se faire créditer le EDUA 5631.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Préalable ou concomitant: le EDUA 5601 ou l'équivalent.
Equiv To: EDUA 5660
Attributes: Université de Saint-Boniface
A critical study of the nature of learning support and an analysis of factors influencing program development and effectiveness. May not be held with the former EDUA 5660 or EDUA 5661.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Pre- or corequisites: EDUA 5602 (or the former EDUA 5600).
Equiv To: EDUA 5660, EDUA 5661
Étude de l'organisation et de la mise en oeuvre à l'échelle de l'école de mécanismes de soutien visant à favoriser l'accès à ces écoles, l'apprentissage, la socialisation, le comportement, les rapports avec la famille, la participation de professionnels de la santé et les services communautaires. Analyse des stratégies d'organisation visant à améliorer la consultation, la coopération, la collaboration et le perfectionnement professionnel. On ne peut se faire créditer le EDUA 5671 et EDUA 5670.
Equiv To: EDUA 5670
Attributes: Université de Saint-Boniface
The course is designed to provide teachers with an understanding of the needs of children who display maladaptive behaviours in a school setting. Conceptualization of behaviour disorders, identification/assessment procedures, and intervention strategies will be studied. The purpose of the course is to enable teachers to generate intervention strategies which are appropriate in an educational setting. Not to be held with EDUA 5681.
Equiv To: EDUA 5681
Étude des besoins des enfants ayant des problèmes de comportement en milieu scolaire. Analyse de la conceptualisation des troubles du comportement, des procédures d'identification et d'évaluation de ces troubles, ainsi que des stratégies d'intervention. Conception des stratégies d'intervention appropriées en milieu scolaire. On ne peut se faire créditer EDUA 5681 et EDUA 5680.
Equiv To: EDUA 5680
Attributes: Université de Saint-Boniface
Students will be introduced to various topics and issues in the realm of gifted education, including theoretical models; relevant research, and appropriate teaching and assessment practices.
Examen des facteurs sociaux qui influencent le rendement et l'adaptation de l'élève à l'école. Importance accordée au fonctionnement des petits groupes et aux interactions en classe, ainsi qu'à l'analyse de la structure sociale de l'école et du rôle social de l'enseignant et de l'enseignante. On ne peut se faire créditer le EDUA 5701 (EDUA 5700).
Equiv To: EDUA 5700
Attributes: Université de Saint-Boniface
Directed readings and study of topics in various aspects of education from the psychological viewpoint.
An opportunity to examine the theoretical bases for, and practical application of, recent or emerging developments in this area.
Mutually Exclusive: EDUA 5614
Examen des courants théoriques et des applications pratiques récents ou en émergence dans ce domaine. Le contenu variera d'année en année, il sera donc possible de se faire créditer ce cours plus d'une fois. On ne peut se faire créditer EDUA 5731 (EDUA 5730).
Equiv To: EDUA 5730
Attributes: Université de Saint-Boniface
An opportunity to examine the theoretical bases for, and practical application of, recent or emerging developments in this area.
Étude des fondements théoriques et des applications pratiques de développements récents et de nouveaux courants dans ce domaine.
Equiv To: EDUA 5740
Attributes: Université de Saint-Boniface
Étude des théories fondamentales d'apprentissage telles qu'elles sont appliquées à l'enseignement en salle de classe et utilisées dans l'élaboration des programmes. Analyse du traitement de l'information cognitive et des aspects comportemental, développemental et psychosocial.
Equiv To: EDUA 5750
Attributes: Université de Saint-Boniface
Designed primarily, although not exclusively, for classroom teachers and school personnel. A critical examination of major theoretical foundations and models of instruction. The course aims at the integration and application of traditional and emerging approaches and strategies of classroom instruction.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisite: [EDUA 1800] or [PSYC 1200],or equivalent.
Equiv To: EDUA 5761
Conçu principalement, mais non exclusivement, à l'intention des enseignantes, des enseignants et du personnel scolaire. Étude critique des fondements théoriques et des modèles d'enseignement principaux. Intégration et application d'approches et de stratégies d'enseignement existantes ou nouvelles. On ne peut se faire créditer le EDUA 5761 et EDUA 5760.
Equiv To: EDUA 5760
Attributes: Université de Saint-Boniface
A study of scientific inquiry in the field of education. Research and statistical methods are surveyed within the context of educational research. Particularly recommended for students interested in the evaluation and application of research findings. Not to be held with EDUA 5801.
Equiv To: EDUA 5801
Introduction aux méthodes de recherche et aux normes de rédaction scientifique dans le domaine de l’éducation. Exploration des méthodes de recherche et d l’analyse de données en contexte éducatif. Cours particulièrement recommandé aux étudiantes et aux étudiants qui s'intéressent à la recherche en éducation et son application en contexte éducatif. On ne peut se faire créditer le EDUA 5801.Une note de réussite ou d'échec sera attribuée pour ce cours.
Equiv To: EDUA 5800
Attributes: Université de Saint-Boniface
Particular attention is given to problems of item analysis, validity, reliability, and test evaluation in the educational setting. Norm and criterion referenced tests are considered. Not to be held with EDUA 5811.
Equiv To: EDUA 5811
Étude des problèmes reliés à l'analyse d'items, à la validité, à la fidélité et à l'utilisation des tests dans le processus d'évaluation en milieu scolaire. Considération des tests normatifs et critériés. On ne peut se faire créditer le EDUA 5811.
Equiv To: EDUA 5810
Attributes: Université de Saint-Boniface
Cours avancé sur l'utilisation de logiciels d'apprentissage dans les classes ordinaires et dans l'enseignement aux élèves ayant des difficultés d'apprentissage. On ne peut se faire créditer le EDUA 5851 et EDUA 5850.
Equiv To: EDUA 5850
Attributes: Université de Saint-Boniface
Survol du processus du développement de la conception à la puberté. Importance accordée aux fondements biologiques, au développement cognitif et aux aspects sociaux du comportement dans leurs rapports avec le processus éducatif. On ne peut se faire créditer le EDUA 5901.
Equiv To: EDUA 5900
Attributes: Université de Saint-Boniface
Étude de la croissance et du développement à l'âge postérieur à la puberté. Attention particulière accordée à leurs effets sur l'apprentissage au niveau secondaire. On ne peut se faire créditer le EDUA 5911.
Equiv To: EDUA 5910
Attributes: Université de Saint-Boniface
Examen du rôle du jeu dans l'apprentissage chez l'enfant, en incluant la perspective historique. Discussion du jeu en tant que partie intégrante du développement de l'enfant. Distinction entre les activités ludiques et non ludiques, considération des attributs conceptuels, perceptuels, linguistiques et physiques du jeu. On ne peut se faire créditer le EDUA 5921.
Equiv To: EDUA 5920
Attributes: Université de Saint-Boniface
The use of qualitative observation techniques, especially in educational settings, to understand children's behaviour, thinking, and motivations.
Equiv To: EDUA 5931
Étude des techniques d'observation qualitatives qui peuvent être utilisées en milieu scolaire pour mieux comprendre le comportement de l'enfant, ses modes de penser et ses motivations. On ne peut se faire créditer le EDUA 5931.
Equiv To: EDUA 5930
Attributes: Université de Saint-Boniface
The focus in this course is on the role of symbolic learning in the development of the young child. A study of theories on symbol formation is intended to serve as a framework for examining the emergence of representational capacities in movement, gesture, play, drawing and three dimensional media.
Étude des enjeux de la diversité pour la pratique en orthopédagogie en contexte scolaire. Analyse des considérations éthiques et pratiques de la diversité qui influencent la nature et l'efficacité de l'orthopédagogie auprès des membres de la communauté scolaire.
Étude et analyse de l'inclusion scolaire, en lien avec le paradigme de la dénormalisation ainsi que du Processus de production du handicap (PPH), des stratégies visant à éliminer les barrières à l'inclusion et d'une renégociation du rôle des intervenants, dont celui de l'orthopédagogue.
An overview of educational administration, focusing on a review of some of the main intellectual traditions in the study of educational administration and on an analysis of some of the forces which shape administrative practice. Not to be held with EDUA 7011.
Equiv To: EDUA 7011
Aperçu de l'administration scolaire. Importance particulière accordée à quelques-unes des grandes traditions intellectuelles du domaine de l'administration scolaire et analyse de certaines forces qui influencent la pratique de l'administration. On nepeut se faire créditer le EDUA 7011.
A review of the political features of educational organizations, with emphasis on value systems, community power structures, local government, and political change. Not to be held with EDUA 7021.
Equiv To: EDUA 7021
Etude des caractéristiques politiques des organismes scolaires: répartition des pouvoirs dans la communauté, gouvernement local, changements politiques et role des divers systèmes de valeurs en éducation. On ne peut se faire créditer le EDUA 7021.
Study of economic and financial aspects of education, with emphasis on costs and analysis of expenditures; sources and types of revenue; productivity and efficiency, planning and budgeting. Not to be held with EDUA 7031.
Equiv To: EDUA 7031
Étude des dimensions économiques et financieres de l'éducation. Analyse des couts et des dépenses, des sources et des types de revenus, de la productivité et de l'efficacité, de la planification et du budget. On ne peut se faire créditer le EDUA 7031.
Studies of legal issues in education. Not to be held with EDUA 7041.
Equiv To: EDUA 7041
Étude des questions légales dans le monde de l'éducation. On ne peut se faire créditer le EDUA 7041 (EDUA 7040).
Equiv To: EDUA 7040
A study of the main currents of organization theory and administrative thought and their implications for the study and administration of educational organizations. Not to be held with EDUA 7051.
Equiv To: EDUA 7051
Étude des tendances en matière de théorie organisationnelle et de pensée administrative ainsi que de la portée de celles-ci sur l'étude et l'administration d'organisations scolaires. On ne peut se faire créditer le EDUA 7051.
Equiv To: EDUA 7050
A review of approaches to planning and development in education. Major emphasis is placed on the systematic development of educational organizations. Not to be held with EDUA 7061.
Equiv To: EDUA 7061
Revue des diverses approches à la planification et au développement éducationnel. Importance particulière accordée au développement systématique des organismes d'enseignement. On ne peut se faire créditer les EDUA 7061.
The application of methods of organizational analysis to educational institutions. Not to be held with EDUA 7071.
Equiv To: EDUA 7071
Application de méthodes d'analyse organisationnelle aux établissements d'enseignement. On ne peut se faire créditer le EDUA 7071.
Revue des approches de modification et d'application du curriculum. Importance particuliere accordée aux approches systématiques de modification des programmes en éducation. On ne peut se faire créditer le EDUA 7081.
This course will provide students with extended academic knowledge of Canadian indigenous education in the context of educational administration. With a focus upon the responsibilities for instructional leadership that are borne by school and school district administrators in indigenous school contexts, this course will explore topics that are relevant to in-service teacher development and school improvement. May not be held with EDUA 7100 when titled "Indigenous Instructional Leadership".
Application of theoretical concepts in field situations. Not to be held with EDUA 7091.
Equiv To: EDUA 7091
Application de concepts théoriques à des situations concrètes. On ne peut se faire créditer le EDUA 7091.
A readings course in topics of significance to educational administration.
Lecture sur des sujets d'importance en administration scolaire.
A projects and field study course in topics of significance to educational administration.
Recherche-action sur des sujets d'importances en administration scolaire. Le contenu de ce cours variera d'année en année, il sera donc possible de se faire créditer ce cours plus d'une fois. On ne peut se faire créditer EDUA 7111 (EDUA 7100).
Equiv To: EDUA 7110
Exploration en profondeur de la pédagogie et de l'apprentissage dans le domaine de l'éducation pour un avenir viable. Étude de la théorie et des pratiques reliées à ce domaine. Expérimentation de stratégies innovatrices qui ont pour but d'intégrer l'éducation à l'environnement dans les contextes éducatifs et communautaires.
Attributes: Université de Saint-Boniface
A study of the philosophic foundations of education. Emphasis will be given to various schools of philosophic inquiry as they relate to education and to contemporary philosophy of education issues.
An examination of the relationship between education and society, with particular attention to ethnicity, family, and socio-economic status and to the role of the school in the socialization process in the Canadian context. Not to be held with EDUA 7211.
Equiv To: EDUA 7211
Étude du rapport qui existe entre l'éducation et la société. Regard particulier sur l'apprtenance ethnique, la famille, le statu socioéconomique et le role que joue l'école en tant qu'agent de socialisation dans un contexte canadien. On ne peut se faire créditer le EDAU 7211.
A critical examination of education, giving special attention to various perspectives which challenge conventional interpretation of education and schooling.
Examen critique de l'éducation. Regard particulier sure les diverses perspectives qui remettent en question une interprétation traditionnelle de l'éducation et de la scolarisation. On ne peut se faire créditer EDUA 7231 et EDUA 7230.
Equiv To: EDUA 7230
Examines the place of values in education. It explores the notion of values, its pervasiveness in education, the approaches to values in education, and the trends and issues related to values in education. Not to be held with EDUA 7241.
Equiv To: EDUA 7241
Étude de la place occupée par les valeurs en éducation. Approfondissement de la notion de valeur et de son omniprésence dans le domaine de l'éducation, ainsi que des approches, des tendances et des questions relatives aux valeurs en éducation. On ne peut se faire créditer EDUA 7241.
Equiv To: EDUA 7240
An analysis of educational systems and problems in selected environments in terms of social, political, economic, cultural and other contexts.
A critical analysis of the social theories and research which form the basis of cross-cultural education. Not to be held with EDUA 7271.
Equiv To: EDUA 7271
A critical analysis of the approaches and research in cross-cultural education. Not to be held with EDUA 7281.
Equiv To: EDUA 7281
Analyse critique des approches et de la recherche en éducation interculturelle. On ne peut faire créditer EDUA 7281 (EDUA 7280).
Equiv To: EDUA 7280
A study of the historical development of education in Canada from 1867 to the present.
A reading and research course in topics of significance to educational foundations.
Intensive studies of the works of selected educational theorists.
A survey structures, theory, philosophies, and curricula of educational systems for adults, as affected by cultural, political, religious, theological and institutional contexts both national and internationally. Not to be held with the former EDUA 7400 or the former EDUA 5400.
Equiv To: EDUA 5400, EDUA 7400
Explores recent issues, research, and theories about learning across the lifespan, with emphasis on adulthood, as learning is affected by cultural, political, and interpersonal contexts.
This course provides an opportunity for students to investigate methodologically, in depth, significant trends and topics from both the scholarly literature of adult and post-secondary education and internet resources.
This course entails an examination of topical issues in adult education and post-secondary education with particular focus on scholarly developments in Canada and Manitoba, based on student interests and thesis or comprehensive examination foci, with learning process instructor facilitated.
This course examines the history of the governance of post-secondary institutions, the roles of stakeholders in governance, and factors influencing governance in post-secondary institutions today.
This course has as its focus the application of theoretical concepts of field situations. It will explore administrative skills and their application to selected issues of post-secondary education.
Introduction to factors affecting the planning of programs for adults. Examination of various planning models in relation to principles of adult education. A consideration of theory with major emphasis on directions for planning a program for adults. Local examples will be used.
Focus on research, theoretical and professional developments; critical contemporary issues; and specific social problems in counselling. Not to be held with EDUA 7511.
Equiv To: EDUA 7511
Progrès d'ordre professionnel, théorique et scientifique. Questions acutelles importantes. Problèmes sociaux particuliers en counselling. On ne peut se faire créditer EDUA 7511.
Equiv To: EDUA 7510
Supervised experience in individual and/or group counselling. Attention is given to analysis of case studies using audio- and video-tapes. A minimum of 180 hours of counselling experience in placement situations is required. This course is evaluated on a pass/fail basis. May not be held with EDUA 7521.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisites: EDUA 5480 (P) (or EDUA 5481 (P)) and EDUA 5520 (C+) and EDUA 7550 (C+) (or EDUA 7551 (C+)), and permission of the instructor.
Equiv To: EDUA 7521
Expérience supervisée en counselling individuel et de groupe, Analyse d' études de cas au moyen d'enregistrements. Exige un minimum de 180 heures de stage. Une notede réussite ou échec sera attribuée pour ce cours.
Equiv To: EDUA 7520
Study of theories, rationale, objectives, and research. Acquisition of an experiential understanding of group work through participation in class activities. Development of leadership skills in group counselling by conducting counselling groups under supervision. Not to be held with EDUA 7531.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisite: EDUA 5540 or EDUA 5541 (C+) and EDUA 5480 or EDUA 5481 (P).
Equiv To: EDUA 7531
Étude de théories, de fondements logiques, d'objectifs et de recherches. Acquisition d'une compréhension expérientielle du travail en groupe par la participation aux activités en salle de classe. Acquisition de techniques d'animation de counselling de groupe au moyen d'expériences de counselling de groupe sous supervision.
Equiv To: EDUA 7530
A practical course designed for helpers wishing a wider knowledge of career development programs. Participants will investigate and evaluate a wide variety of career counselling techniques and programs and will develop specific, innovative programs to meet the needs of their future counsellors. Not to be held with EDUA 7541.
Equiv To: EDUA 7541
Cours destiné aux conseillères et aux conseillers qui souhaitent approfondir leurs connaissances des programmes d'orientation de carrières. Examen et évaluation de programmes et de diverses techniques de counselling. Elaboration de programmes innovateurs qu répondent aux besoins de ceux et celles qui ont recours aux services de counselling. On ne peut se faire créditer le EDUA 7541.
The objectives of counselling, assessment of counselling outcomes, theories of personality and counselling. Not to be held with EDUA 7551.
Equiv To: EDUA 7551
A study of the influences of multiculturalism and diversity on counselling as a professional activity, addressing counsellor self-awareness, identity, beliefs and skills. Not to be held with EDUA 7740 titled Cross-Cultural Counselling or EDUA 7561.
Étude des enjeux de la diversité pour la pratique en counselling en contexte scolaire. Analyse des considérations éthiques, théoriques et pratiques de la diversité qui influencent la nature et l'éfficacité du counselling auprès d'une clientèle issue de divers milieux. On ne peut pas se faire créditer EDUA 7561 et EDUA 7560.
Equiv To: EDUA 7560
Forum de discussions sur des sujets reliés à divers handicaps. Étude en profondeur de problèmes reliés aux besoins professionnels particuliers des étudiants et des étudiantes. On ne peut se faire créditer le EDUA 7601.
Equiv To: EDUA 7600
A forum for the discussion of topics related to inclusive educational issues. The overall goal of the course is to challenge students thinking about inclusive education, reflect on their own practices in light of the topics covered in class, and to encourage growth in their inclusive pedagogic practices. Opportunities will be provided for students to examine issues related to their particular professional and scholarly needs. May not be held with the former EDUA 7600 or EDUA 7601.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Pre- or corequisite: 18 credit hours in Inclusive Education at the 5000 level or equivalent (C+).
Mutually Exclusive: EDUA 7600, EDUA 7601
This course is designed to give teachers and school counsellors the necessary theoretical background as well as the practical tools to implement programs for children in conflict. May not be held with EDUA 7611.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Pre- or co-requisite: EDUA 5602 (or the former EDUA 5600) or EDUA 5601 or EDUA 5680 or EDUA 5681 (C+).
Equiv To: EDUA 7611
Cours à l'intention des enseignants et des enseignantes, et des conseillers et des conseillères scolaires. Études des connaissances théoriques et des outils nécessaires à l'élaboration et à la mise en oeuvre des programmes éducatifs pour les élèves aux prises avec des troubles de comportement.
Examen des résultats de la recherche portant sur les problèmes liés à l'enseignement aux personnes ayant une déficience intellectuelle et à leur apprentissage.
This advanced-level course addresses diagnostic/prescriptive techniques used to ameliorate learning and behavioural problems in inclusive education. Emphasis is on the development and analysis of related instructional delivery systems.
Un minimum de 200 heures de stage supervisées s'inscrivant dans un contexte d'éducation inclusive. Des séminaires sont prévus afin de créer un cadre qui facilite l'étude dirigée et la discussion. On ne peut se faire créditer EDUA 7651. Une note réussite ou échec sera attribuée pour ce cours.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Préalable: 18 crédits au niveau 5000 en éducation inclusive ou l'équivalent.
Attributes: Université de Saint-Boniface
A minimum of 200 hours of supervised placement in an inclusive education setting. Scheduled seminars facilitate directed study and discussion. This course is evaluated on a pass/fail basis. May not be held with the former EDUA 7650 or EDUA 7651.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisite: 18 credit hours at the 5000 level in Inclusive Education or its equivalent (C+).
Mutually Exclusive: EDUA 7600, EDUA 7601
Explores recent advances in developmental psychology as they apply to learning in classrooms and other education-related settings. Emphasis will be given to cognitive change, but motivation and social skill development will also be considered as they relate to cognitive development.
Examining the effective development and implementation of support teams in school settings to establish collaborative and respectful partnerships between families, schools, and specialists. Not to be held with EDUA 7740 titled Working with Family, School, & Community Systems.
Equiv To: EDUA 7740
Explores recent advances in cognitive research as they apply to classroom learning and to other education-related settings. Emphasis will be given to information processing theory, situated cognition, and the development of expertise, as they relate to educational processes, especially in classrooms. Not to be held with EDUA 7721.
Equiv To: EDUA 7721
Examen des développements récents en psychologie cognitive et de leurs applications dans le domaine de l'apprentissage en salle de classe ou dans d'autres milieux éducatifs. Étude approfondie des théories du traitement de l'information, de la cognition incarnée et de l'acquisition de la connaissance, en rapport avec le processus d'apprentissage et la gestion de classe.
A reading and research course in topics of significance to educational psychology.
Nature et fondements de la pédagogie universelle. Thématiques de la gestion de la diversité en éducation et inclusion scolaire. Approfondissement du concept de la pédagogie universelle: fondements, principes de flexibilité, lignes directrices, modèles de planification de l'enseignement et modalités d'évaluation.
A reading and research course in topics of significance to educational psychology.
Lecture et recherche sur des sujets d’importance en psychologie de l’éducation.
Focuses on the principles/processes of interviewing and counselling children, adolescents, parents, and school personnel by integrating theory and practice. Pre or co-requisites can be one of the following: EDUA 7550, PSYC 7030, PSYC 7070, PSYC 7022, PSYC 7080, SWRK 6050, SWRK 7290, SWRK 7310.
Equiv To: EDUA 7761
Étude des principes et des méthodes d'entrevue et de counselling auprès d'enfants, d'adolescents et d'adolescentes, de parents, d'enseignants et d'enseignantes, ou de toute autre personne intervenant auprès de l'enfant. Intégration de la théorie et de la pratique relatives au processus de communication et d'observation diagnostique et thérapeutique en situation naturelle auprès de l'enfant.
Recours aux innovations récentes de la technologie de l’enseignement assisté par ordinateur, en tenant compte des besoins de la clientèle étudiante de cycle supérieur de la Faculté d’éducation.
Étude des devis expérimentaux et des techniques de collecte de données dans la recherche éducative dans le milieu: devis quasi expérimentaux, enquête et techniques d'observation, simulation, analyse du contenu et sociométrie. On ne peut se faire créditer le EDUA 7800 et EDUA 7801.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Préalable: le EDUA 5801 ou l'ancien EDUA 6801 ou l'autorisation écrite de la professeure ou du professeur.
Equiv To: EDUA 7800
An introduction to current approaches to evaluating educational programs. A review of various evaluation methods/approaches, along with consideration of specific design, ethical, consulting and political issues will be the main focus of this course. Specific skills to be developed are the implementation of educational evaluations, data collection and analysis, and final report writing.
This research course is intended to prepare graduate students to locate and critically read various genres of empirical research studies in the field of education. Students will identify and consider the quality of key elements of published empirical studies including: theoretical and conceptual frameworks, literature review, research methodology and methods, findings, significance, and limitations.
An introduction to qualitative research methods. While the theoretical underpinnings of qualitative research will be discussed, emphasis is placed on learning to conduct a study including design, collecting and analyzing data, and research ethics. May not be held with EDUA 7841.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisite: EDUA 7830 (C+).
Equiv To: EDUA 7841
Introduction aux méthodes de recherche qualitative. Discussion de l'éthique de la recherche et des théories qui sous-tendent la recherche qualitative. Cours axé sur les démarches à suivre pour effectuer une recherche, y compris la méthodologie et la collecte et l'analyse de données. On ne peut se faire créditer EDUA 7841 et EDUA 7840.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Préalable : EDUA 5801 ou l'équivalent.
A study of the use of quantitative methods of analyzing educational research data. Descriptive and inferential procedures commonly used in educational research will be discussed and students will learn to use statistical packages. The course will also address when it is appropriate to employ quantitative designs and present common designs and their associated analyses.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisite: EDUA 7830 (C+).
An introduction to qualitative research methods. While the theoretical underpinnings of qualitative research will be discussed, emphasis is placed on learning to conduct a study including design, collecting and analyzing data, and research ethics. May not be held with EDUA 7841.
PR/CR: A minimum grade of C is required unless otherwise indicated.
Prerequisite: EDUA 7830 (C+). Equiv To: EDUA 7841
Equiv To: EDUA 7841
An advanced study of the principles of measurement and evaluation and their application to teaching and learning in schools. Current issues in measurement and evaluation, including alternative forms of classroom assessment and standard setting, will be discussed.
Étude des troubles de santé mentale chez les enfants et les adolescents en contexte scolaire.